پاسخ : اثبات یا نقیض وجود خدا
به نقل از loverman :
یانی استنتاجی از برهان شر براساس کتابی نوشته دیوید هیوم:
خدا وجود دارد. (فرض اولیه)
خدا قادر و عالم مطلق است. (تعریف خدا)
خدا کریم و مهربان مطلق است. (تعریف خدا)
موجودی که مطلقا کریم و مهربان باشد با هر بدی و شر مطلقا مخالف است. (تعریف مهربان مطلق)
موجودی که مطلقا کریم و مهربان باشد در صورت اطلاع از وجود شر و توانایی نابود کردن، آن شر را بلافاصله نابود میکند. (نتیجهگیری از گزاره ۴)
خدا با هر بدی و شر مخالف است. (نتیجهگیری از گزاره ۳ و ۴)
خدا آنی میتواند شر را به طور کامل نابود کند. (نتیجهگیری از گزاره ۲)
نتیجه شر و بدی هرچه که باشد خدا میتواند بدون متوسل شدن به شر به آن دست یابد. (نتیجهگیری از گزاره ۲)
خدا دلیلی برای نابود نکردن شر ندارد. (نتیجهگیری از گزاره ۷٫۱)
خدا دلیلی برای بلافاصله عمل نکردن ندارد. (نتیجهگیری از گزاره ۵)
خدا شر را به طور کامل و آنی نابود میکند. (نتیجهگیری از گزاره ۶، ۷٫۲ و ۷٫۳)
شر وجود داشتهاست، وجود دارد و وجود خواهد داشت. (فرض اولیه)
گزارههای ۸ و ۹ متناقض هستند. بنابراین یکی از فروض اولیه نادرست هستند. به این معنی که یا خدا وجود ندارد. یا شر وجود ندارد.
منبع : ویکیپدیا
خدا وجود دارد. (فرض اولیه)
خدا قادر و عالم مطلق است. (تعریف خدا)
خدا کریم و مهربان مطلق است. (تعریف خدا)
موجودی که مطلقا کریم و مهربان باشد با هر بدی و شر مطلقا مخالف است. (تعریف مهربان مطلق)
موجودی که مطلقا کریم و مهربان باشد در صورت اطلاع از وجود شر و توانایی نابود کردن، آن شر را بلافاصله نابود میکند. (نتیجهگیری از گزاره ۴)
الف ) هیوم انسانی است که بیشتر نظراتی که داده بر تخیلات بی ربط استوار شده ولی برخی پاسخها چنین است :
ب) این گزاره درست نیست چون خداوند بر اساس اختیاری که به انسانها داده از بین بردن شر را به اختیار انسان قرارداده و در صورتی که انسان اقدام به مبارزه با شر نکند در سرنوشت او دخالت نمی کند( ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما به انفسهم)
خدا با هر بدی و شر مخالف است. (نتیجهگیری از گزاره ۳ و ۴)
خدا آنی میتواند شر را به طور کامل نابود کند. (نتیجهگیری از گزاره ۲)
نتیجه شر و بدی هرچه که باشد خدا میتواند بدون متوسل شدن به شر به آن دست یابد. (نتیجهگیری از گزاره ۲)
خدا دلیلی برای نابود نکردن شر ندارد. (نتیجهگیری از گزاره ۷٫۱)
ج) سنت خدا این است که شر ور اختیاری را بشر خودش جلوگیری کند و شرور طبیعی بحث جداگانه ای دارد در هر صورت خدا شر نمی آفریند و اما برخی حوادث طبیعی را که ما شر می پنداریم در واقع شر نیست و یا نتیجه اعمال انسانها است و خداوند در نهایت در مورد اعمال انسانها داوری میکند
خدا دلیلی برای بلافاصله عمل نکردن ندارد. (نتیجهگیری از گزاره ۵)
خدا شر را به طور کامل و آنی نابود میکند. (نتیجهگیری از گزاره ۶، ۷٫۲ و ۷٫۳)
شر وجود داشتهاست، وجود دارد و وجود خواهد داشت. (فرض اولیه)
گزارههای ۸ و ۹ متناقض هستند. بنابراین یکی از فروض اولیه نادرست هستند. به این معنی که یا خدا وجود ندارد. یا شر وجود ندارد.
د) او قضایایی را کنار هم گذاشته و به میل خود نتیجه گیری کرده که در واقع غلط است
ه) بگذریم از اینکه قالب این حرف دیوید هیوم منطقی هست یانه!
![Big Grin ;D ;D](/forum/styles/yahmas/smiles/big_grin.gif)