اختیار

منتقد

مهمان
پاسخ : اختیار

به نقل از AnaH!T :
عوامل رو توی اون پست از خودم ک نقل قولش کردم گفتم
+ اینجا انجمن اعتقادی نیست
ضمنا تا جایی ک من میدونم دین میگه انسان مختاره. نمیشه که حرف دین رو با حرف دین ثابت کرد
ببینید در جامعه شناسی دو بحث مهم به این حرف شما اختصاص داره که تقریبا توافق نظر کامل روش هست
1-انسان با یک موقعیت اجتماعی خاص به دنیا میاد که همون شرایط خانوادگیشه چه از نظر دینی و چه از نظر اقتصادی و غیره
کل جامعه شناسا عقیده دارن انسان به دست خودش میتونه این موقعیت اجتماعی خودشو تغییر بده که بحث رشد نزولی و صعودی و افقی و اینا پیش میاد که میتونید مطالعه کنید پس این موقعیت قابل تغییره و جبری نداره
2- انسان و پایگاه طبقاتیش: ببینید هر جامعه ای توی این بحث متفاوت عمل میکنه مثال میزنم جامعه مارکسیستی میگه که انسان هیچ اختیاری نداره و مثل مومه که شریاط بهش شکل میده ولی جامعه اسلامی میگه که انسان اختیار داره و هم آزاده تو تصمیم گیری به همین دلیل گفتم از اسلام دلیل بیارید چون ما توی جامعه اسلامی هستیم
فکر کنم قانع کننده باشه
 

anahita96

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
547
امتیاز
4,464
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
رشت
مدال المپیاد
نقره ى شيمى
دانشگاه
علوم پزشكى تهران
رشته دانشگاه
پزشكى
پاسخ : اختیار

بازم منظور منُ متوجه نشدید. منظور نمود ظاهری نیست
شرایط قابل تغییر هستن. درست! ولی یه سوال دارم ازتون
چه عاملی باعث میشه که یک نفر با (به قول شما) اختیارش تصمیم بگیره که شرایطش رو عوض کنه و یک نفر دیگه با اختیارش این تصمیم رو نگیره و شرایطش رو عوض نکنه؟ یعنی چه عاملی این تفاوتهای شخصیتی رو به وجود میاره؟ (که این "تفاوتهای شخصیتی و فکری و درونی" به صورت "تفاوت تو انتخابها و عملکرد و کارهای ظاهری" نمود پیدا میکنه که این "تفاوت تو عملکردها" هم درنهایت باعث "تفاوت تو کیفیت زندگی" میشه)
 
  • لایک
امتیازات: SR

منتقد

مهمان
پاسخ : اختیار

به نقل از AnaH!T :
بازم منظور منُ متوجه نشدید. منظور نمود ظاهری نیست
شرایط قابل تغییر هستن. درست! ولی یه سوال دارم ازتون
چه عاملی باعث میشه که یک نفر با (به قول شما) اختیارش تصمیم بگیره که شرایطش رو عوض کنه و یک نفر دیگه با اختیارش این تصمیم رو نگیره و شرایطش رو عوض نکنه؟ یعنی چه عاملی این تفاوتهای شخصیتی رو به وجود میاره؟ (که این "تفاوتهای شخصیتی و فکری و درونی" به صورت "تفاوت تو انتخابها و عملکرد و کارهای ظاهری" نمود پیدا میکنه که این "تفاوت تو عملکردها" هم درنهایت باعث "تفاوت تو کیفیت زندگی" میشه)
به دو دلیل ممکنه یکی عوض کنه راهشو یکی نه
1- استعداد های انسان ها متفاوت هستن ==> هر کس بنابر استعدادش موقعیت خودشو ارتقا یا تنزل میده و یا حفطش میکنه
2- اراده که خودش به عوامل زیادی بستگی داره و یک بحث دینی هم نیست
 

anahita96

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
547
امتیاز
4,464
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
رشت
مدال المپیاد
نقره ى شيمى
دانشگاه
علوم پزشكى تهران
رشته دانشگاه
پزشكى
پاسخ : اختیار

به نقل از ناطق :
به دو دلیل ممکنه یکی عوض کنه راهشو یکی نه
1- استعداد های انسان ها متفاوت هستن ==> هر کس بنابر استعدادش موقعیت خودشو ارتقا یا تنزل میده و یا حفطش میکنه
2- اراده که خودش به عوامل زیادی بستگی داره و یک بحث دینی هم نیست
خب.. وقتی استعدادهامُ انتخاب نکردم و یه سری استعدادها به من داده شده بدون اینکه نظرم درموردشون پرسیده شه، پس تصمیماتی که بر اساس این استعدادها میگیرم هم غیرمستقیم برمیگرده به همون جبر اولیه. وقتی اساس انتخاب من نبوده، چیزایی ک بر مبنای اون شکل میگیرن هم در اصل انتخاب من نبوده
اراده و عواملی که اون رو شکل میدن (مثل استعدادها و ژنتیک و خصوصیات فردی و محیط اولیه ی کودکی و خانواده و تربیت و...) هم همینطوره
ینی این چیزهایی که خودتون گفتید مبنای تصمیم گیریها و تفاوت شخصیت هستن، هیچکدوم انتخاب نشدن و با جبر به من نوعی داده شدن پس تصمیمایی که با وجود این عوامل گرفته میشن مال من نیستن! مثل اینکه به کامپیوتر یه برنامه‌ی اولیه بدیم که بر اساس اون برنامه‌ی اولیه یه برنامه‌ی ثانویه توش اجرا شه و بر اساس اون، انتخاب کنه ک یه سری کارا رو انجام بده و یه سری رو انجام نده. آیا به این میشه گفت اختیار؟
 
  • لایک
امتیازات: SR

SR

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
604
امتیاز
1,158
نام مرکز سمپاد
شهید اژه ای 1
شهر
اصفهان
سال فارغ التحصیلی
00
مدال المپیاد
درست نخوندم به جایی نرسیدم
رشته دانشگاه
مهندسی برق
پاسخ : اختیار

AnaH!T حرف هاتون به شدت لایک دقیقا مثل منه
داشتم تو بانگم در همین مورد میحرفیدم
آخرین حرف هایی که زدم:
نمیدونم میدونی هوش مصنوعی چیه یا نه
نمیدونم میدونی هوش مصنوعی چیه یا نه
هوش مصنوعی یه برنامه کامپیوتریه که بر اساس یه سری نمونه آموزش میبینه که مثلا درست و غلط رو تشخیص بده
خوب اگه دو تا برنامه داشته باشیم و با نمونه های مختلف آموزششون بدیم وقتی یه نمونه خاص جلوش میزاریم مسلما درصد جواب دهی این دو فرق داره یعنی احتمال داره یکی بگه آره یکی دیگه نه
جای همین برنامه ها دو تا دوقلو همسان بزار
اگه یکی تو محیط بد و یکی تو خوب باشه اگه بعدا ازشون بخوای مثلا اینقدر پول رو برات بیارن یکی از راه درست میره یکی غلط مثلا یکی میره قرض میکنه یکی دزدی
حالا در حالت کلی جای دو قلو آدم های متفاوت بزار اینجا برای هر آدم یه درصد گرایش به خوبی نسبی و به بدی تعریف میشه دیگه نه؟
خوب پس اعمال من متناسب با محیط و درصد گرایش پیشفرضمه
خوب من که انتخاب نکردم اینجا باشم نه؟
پس همش جبره و اختیار جایی نداره
اگه تو عالم زر/ذر انتخاب کردیم چی بشیم خوب فرق یکی که انتخاب کرده آدم بده بشه و یکی آدم خوب تو چیه؟مگه ما همه انسان نیستیم؟پس چرا باید با هم فرق بکنیم تو انتخاب؟
اگه استعداد هامون با هم فرق داره و بگیم برای هر استعدادی یه راه خوبی هست بازم جور در نمیاد که آدم پیدا بشه بره راه بد رو انتخاب کنه
خوب علت این اتفاق به کی میرسه؟به خدا میرسه دیگه مگه غیر از اون چیز دیگه ای دخالت داره؟
به نقل از ناطق :
توی انجمن اعتقادی هم خیلیا این رو میگن
من نمیفهمم اگر خدایی که شناختش در محدوده ی فکر ما نیست بدونه در آینده زمانی که برای خدا به حساب هم نمیاد برای ما چه اتفاقی میفته این کجاش جبره
اگر خدا رو نمیتونیم درک کنیم بحث چیز دیگشت
چرا محدودیت انسان رو دلیل بر تحمیل جبر از سوی خدا میبینید؟
اگه خدا عادله پس چرا ما مثل هم نیستیم؟
یکی بد میشه یکی خوب؟
به نقل از ناطق :
ببینید در جامعه شناسی دو بحث مهم به این حرف شما اختصاص داره که تقریبا توافق نظر کامل روش هست
1-انسان با یک موقعیت اجتماعی خاص به دنیا میاد که همون شرایط خانوادگیشه چه از نظر دینی و چه از نظر اقتصادی و غیره
کل جامعه شناسا عقیده دارن انسان به دست خودش میتونه این موقعیت اجتماعی خودشو تغییر بده که بحث رشد نزولی و صعودی و افقی و اینا پیش میاد که میتونید مطالعه کنید پس این موقعیت قابل تغییره و جبری نداره
احتمال تغییرش هست نه اینکه حتما هر کی میاد میتونه این کار رو بکنه
برای تغییر دادن موقعیت خصوصیات ذاتی و عوامل محیطی اثر دارند نه چیز دیگه
به نقل از ناطق :
2- انسان و پایگاه طبقاتیش: ببینید هر جامعه ای توی این بحث متفاوت عمل میکنه مثال میزنم جامعه مارکسیستی میگه که انسان هیچ اختیاری نداره و مثل مومه که شریاط بهش شکل میده ولی جامعه اسلامی میگه که انسان اختیار داره و هم آزاده تو تصمیم گیری به همین دلیل گفتم از اسلام دلیل بیارید چون ما توی جامعه اسلامی هستیم
فکر کنم قانع کننده باشه
اتفاقا من هر چی فکر میکنم میبینم مارکسیسم خیلی جالب راجع به این قضیه گفته
الآن شما جواب یه مارکسیستی که تو جامعه اسلامی باشه رو با چی میدید؟؟؟و اینکه آدم آدمه استدلالی که میاد باید در هر نقطه از کره زمین کاربرد داشته باشه و از اسلام فکر نکنم بشه استفاده کرد و زیر اصولی که داره بحث کرد چون بحث داره در مورد یکی از اصول دین مطرح میشه
 

nilofar banihashem

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,011
امتیاز
11,418
نام مرکز سمپاد
دبيرستان فرزانگان/فرهنگ
شهر
بجنورد
رشته دانشگاه
روان شناسی
پاسخ : اختیار

علم خدا روکه اصن نمیشه با علم مخلوقات خودش یعنی انسان مقایسه کنیم
انسان اختیار داره ولی محدوده اون که اختیاره همه یمارو داره خداست :)
 

Nafas Zak

کاربر نیمه‌فعال
ارسال‌ها
10
امتیاز
22
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
بیجن یورد
مدال المپیاد
المپیاد زیست
دانشگاه
فردوسی!!!!!!!!
رشته دانشگاه
داروسازی!!!!!
پاسخ : اختیار

آخه خدا که همه چی رو میدونه پس اختیار خود آدم هم دست خداست؟؟؟؟؟
خداییش خییییییییییییییلی برام سواله که اگ خدا همه چی رو میدونه پس آینده همه رو میدونه پس چرا همه آینده ها رو به بهترین شکل ممکن ننوشته......؟؟؟؟؟؟/ :rolleyes:
 

Bahar_R

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
1,032
امتیاز
7,673
نام مرکز سمپاد
دبیرستان فرزانگان 1
شهر
تهران
دانشگاه
دانشگاه تهران
رشته دانشگاه
مهندسی مواد و متالورژی
پاسخ : اختیار

به نقل از #N@F@$ Z@K # :
آخه خدا که همه چی رو میدونه پس اختیار خود آدم هم دست خداست؟؟؟؟؟
خداییش خییییییییییییییلی برام سواله که اگ خدا همه چی رو میدونه پس آینده همه رو میدونه پس چرا همه آینده ها رو به بهترین شکل ممکن ننوشته......؟؟؟؟؟؟/ :rolleyes:
من خودم در این مورد شک دارم و هنوز کامل قانع نشدم ولی یه مسئله وجود داره . اینکه خداوند میدونه آینده ی مارو دلیل نمیشه که ما اختیاری از خودمون نداریم . خدا به دلیل علمش به همه چیز داناست پس می دونه که شخص x که چنین تفکری داره (با این فرض که خدا اشراف کامل داره به تفکر انسان ها ) و وقایعی که سر راهش هست هم میدونه . بنابراین از اونجایی که تصمیم گیری بر اساس دلیله که منشاءش تفکر ماست , خدا می تونه پیش بینی قطعی کنه که اگر این عوامل کنار هم قرار بگیرن یعنی شخصی با این تفکرات و موقعیت تعیین شده تصمیم این آدم چیه رابطه ی علت و معلول در واقع .
مثالی که میشه براش آورد مثلا یه کارشناس اقتصادی که کارش پیش بینی نوسانات قیمت طلاست با توجه به اطلاعاتی که داره در مورد عوامل موثر و همینطور منطق علمی می تونه تشخیص بده که الان چه اتفاقی در بازار طلا می افته ولی اون کنترل نمی کنه چیزی رو .
البته علم و آگاهی خدا خیلی بیشتر از یه چنین کارشناسیه پس در مورد خدا پیش بینی خیلی بی نقص و کامل خواهد بود .
 

Nafas 21

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
151
امتیاز
714
نام مرکز سمپاد
يه دبيرستاني از فرزانگان
شهر
Najaf abad
مدال المپیاد
المپياد رياضي
دانشگاه
بايد بش فكر كنم
پاسخ : اختیار

شايد بشه اختيار رو از اونجايي فهميد كه خدا به آدم و هوا اختيار داد كه انتخاب كنن كه از اون ميوه بخورن يا نه...
 

mr.aliof

کاربر فوق‌فعال
ارسال‌ها
76
امتیاز
240
نام مرکز سمپاد
علامه1
شهر
هِمدان
دانشگاه
امیرکبیر
رشته دانشگاه
صنایع
پاسخ : اختیار

من نمی دونم تو این 7 صفحه چه حرفایی زده شده اما من می خوام جواب اولین پستو بدم که ذهن خودمم حسابی مشغول کرده بود و معلم دینیمون(آقای امینی) بالاخره یه جواب روون و قانع کننده ای بهم داد:
فرض کنید دو تا دانش آموز یکی درس خونو زرنگ و یکی تنبل تو کلاستون باشه...حالا این مسئله کاملا برای معلم شما روشنه که زرنگه آخر سال بالای 19 میشه و تنبله پایین 18.خب!وقتی که آخر سال این اتفاق بیفته به خاطر معلم که نیستش که به خودشون بستگی داره. :Dهمین
حالا این موضوع رو برای خومدمونو خدا در نظر بگیرین...
هر کی قانع شد بگه هر کی هم ایرادی میبینه بگه تا رفع شه...
 

Analia

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
909
امتیاز
2,520
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
مشهد/تهران
سال فارغ التحصیلی
1392
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
مهندسی عمران
پاسخ : اختیار

در مورد جبر و اختیار یه جورایی می شه گفت در عین تناقضی که در ظاهر با هم دارن هر دو در کنار هم وجود دارن!در واقع شما تو یک موقعیت خاص قرار می گیرین! باید بین چن فاکتور یه کدومو انتخاب کنین!شما در نهایت فاکتور n ام رو انتخاب می کنین. در این که شما انتخاب رو انجام دادین هیچ حرفی نمی تونه باشه! ولی به هر حال اینکه شما اون فاکتور رو انتخاب کردین به این بر می گرده که که شما کی هستین! چه طور فکر می کنین! در واقع به تمام ابعاد وجودی شما مربوط میشه!هایت به این مربوط میشه که شما کی هستین هویت شما در واقع یه جبره !پس انتخاب شما یا همون اختیار شما هم جبره در عینه اینکه اختیاره،پس جبر و اختیار در عین تضادظاهری یک چیزن!
 

Im Myself

کاربر فعال
ارسال‌ها
56
امتیاز
82
نام مرکز سمپاد
شهید ...(دستغیب)
شهر
ناکجا آباد
مدال المپیاد
ی مدال دوره 17
دانشگاه
hard war
پاسخ : اختیار

این جا هویت و خود آدم که جدا نیستن یکین
هویت من خود منه
مث این میمونه بگیم من اختیار ندارم چون اون کاری رو میکنم که خودم میخام پس "خودم" مهمه نه"من"
اما خودم و من یکین جدا که نیستن
نمیدونم قانع شدین یا نه، اما خودم قانع شدم



کی گفته سرنوشت رو خدا تعیین میکنه
انسان اختیار داره ولی تنهایی هم سرنوشت رو تعیین نمیکنه خیلی چیزای دیگهم هستن مث خدا
به نظر من ما داریم سرنوشتو بد تعریف میکنیم
اصن سرنوشت یه چیز دیگس.......
 

SR

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
604
امتیاز
1,158
نام مرکز سمپاد
شهید اژه ای 1
شهر
اصفهان
سال فارغ التحصیلی
00
مدال المپیاد
درست نخوندم به جایی نرسیدم
رشته دانشگاه
مهندسی برق
پاسخ : اختیار

اگه جبر وجود نداره پس چرا همه از یه جای مشخص شروع نمیکنیم؟؟؟
همه از اول میخوان به بهترین جای ممکن برسند ولی نیمرسند چرا؟
مگه تلاش چیه؟آخرش به چی بستگی داره؟
ممکنه بگید یکی میتونه با تلاشش موقعیتش رو بالا ببره بله میشه اما این داستان ها این سرگذشت ها چیز هایی هستند که ثبت میشند نه سرگذشت آدم هایی که تلاششون رو کردند حالا به خاطر یه اشتباه کوچیک یا هر چیز دیگه تلاششون به جایی نرسید و فراموش شدند ممکنه کنار آدم خوبه یه یادی هم از آدم بده بشه ولی اونطور که باید از آدم بده یاد نمیشه و بیشتر به صورت یه آدم پلید و ظالم دیده میشه که انگار از اول اینطوری بوده
مگه نمیگن عوامل + وجودی همه آدم ها از عوامل - بیشتره پس چرا باید آدم بد وجود داشته باشه؟؟؟
اون انتخابی که من میکنم از کجا سرچشمه میگیره؟
به نظرم اختیار وقتیه که ما همه چیز رو بندازیم گردن آدم و جبر وقتی که همین ها رو بندازیم گردن شرایط موجود و در آخر خود خدا
ولی بیایم دقیق نگاه کنیم...
به این چند گزاره توجه کنیم:
1- خدا دوستمون داره
2- خدا همه چیز رو میدونه
3- عوامل + برای انسان بیش از - هاست
4- آخرش یه عده میرن بهشت یه عده میرن جهنم
سوال اینه که با وجود اینکه خدا انسان رو دوست داره و همه چیز رو میدونه چرا میزاره یه عده برند جهنم؟چرا پس از اول اونها رو آفریده؟
پس میشه یکی از اینا رو گفت:
1- خدا یه عده رو کلا دوست نداشته ولی آفریده
2- خدا دوست داشته یه عده برند جهنم(؟!)
3- خدا سرنوشت هر یک از انسان ها رو نمیدونسته
4- خدا همه عوامل رو برای همه یکسان نزاشته که یعنی نابرابری
5- کلا بهشت و جهنم وجود نداره(؟؟!!)
6- خدا عمدا خودش رو در دخالت در کار انسان ها منع کرده(که اینجا بازم همون بحث نقطه شروع و ... پیش میاد که چرا نابرابری هست)
 

Kenji

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
433
امتیاز
2,976
نام مرکز سمپاد
حلی
شهر
تهران-budoko
پاسخ : اختیار

به نقل از نـاطـــق :
ببینید در جامعه شناسی دو بحث مهم به این حرف شما اختصاص داره که تقریبا توافق نظر کامل روش هست
1-انسان با یک موقعیت اجتماعی خاص به دنیا میاد که همون شرایط خانوادگیشه چه از نظر دینی و چه از نظر اقتصادی و غیره
کل جامعه شناسا عقیده دارن انسان به دست خودش میتونه این موقعیت اجتماعی خودشو تغییر بده که بحث رشد نزولی و صعودی و افقی و اینا پیش میاد که میتونید مطالعه کنید پس این موقعیت قابل تغییره و جبری نداره
2- انسان و پایگاه طبقاتیش: ببینید هر جامعه ای توی این بحث متفاوت عمل میکنه مثال میزنم جامعه مارکسیستی میگه که انسان هیچ اختیاری نداره و مثل مومه که شریاط بهش شکل میده ولی جامعه اسلامی میگه که انسان اختیار داره و هم آزاده تو تصمیم گیری به همین دلیل گفتم از اسلام دلیل بیارید چون ما توی جامعه اسلامی هستیم
فکر کنم قانع کننده باشه



اقا من از قسمت اول یه سوال دارم

یکم خنده داره البته قسمت اول حرفتون

چون نسبی بحث نمیکنین

اره برای کسی که مثلا 16 سال تو فقر زندگی کرده میشه گفت میتونه بره کار کنه و خودشو بکشه بالا

اما شما واسه من توضیح بده که بچه ای که یه خونواده ی مریض داره که مثلا به مدت 10 سال به این بچه تجاوز کردن این الان میخواد بره چیو

تغییر بده ؟؟؟ مثال زیاد از این دست بخوام بزنم اما هممون دیگه حوادث ایران و جهان رو خوندیم
 

galexy-A.R

کهکشـــــــان
ارسال‌ها
582
امتیاز
6,993
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
Bushehr
سال فارغ التحصیلی
1392
رشته دانشگاه
دندانپزشکی
اینستاگرام
پاسخ : اختیار

به نقل از شهریار :
AnaH!T حرف هاتون به شدت لایک دقیقا مثل منه
داشتم تو بانگم در همین مورد میحرفیدم
آخرین حرف هایی که زدم:
نمیدونم میدونی هوش مصنوعی چیه یا نهاگه خدا عادله پس چرا ما مثل هم نیستیم؟
یکی بد میشه یکی خوب؟احتمال تغییرش هست نه اینکه حتما هر کی میاد میتونه این کار رو بکنه

من فقط کلیدمیدم مجال بحث تشریحیش نیس متاسفانه
اگه عادله چرا ما مثل هم نیستیم : تو تمام زندگی امروزی ما مدام جای تساوی و برابری رو با عدالت قاطی میکنیم . این دو تا فرق دارن
برابری خیلی وقتا میتونه ناعادلانه باشه
و عدالت برتری داره بهش

یکی بد میشه یکی خوب : برمیگرده به اختیار ما بخش اعمش اگه همه خوب یا بد بودن اختیار چه معنایی داشت ؟

ضمنا ص 7 رو خوندم . من ناطــق رو لایک میکنم بشدت :D


kenji : انسان اختیار داره .
خیلی وقتا انسان میتونه قدرت مند بشه و اختیار یه انسان دیگه رو سلب کنه . جبر کنه بهش . نا عدالتی در حقش انجام بده
این جا باید رفت یقه انسان رو گرفت :-" فلسفه و منطق بهم نخورده
در عین حال در جواب این عملش در راستای ایجاد عدالت پاسخش رو دریافت میکنه تا عدل برقرار شه و کارش بی جواب نمونه
 

Kenji

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
433
امتیاز
2,976
نام مرکز سمپاد
حلی
شهر
تهران-budoko
پاسخ : اختیار

به نقل از کهکشان -A.R :
من فقط کلیدمیدم مجال بحث تشریحیش نیس متاسفانه
اگه عادله چرا ما مثل هم نیستیم : تو تمام زندگی امروزی ما مدام جای تساوی و برابری رو با عدالت قاطی میکنیم . این دو تا فرق دارن
برابری خیلی وقتا میتونه ناعادلانه باشه
و عدالت برتری داره بهش

یکی بد میشه یکی خوب : برمیگرده به اختیار ما بخش اعمش اگه همه خوب یا بد بودن اختیار چه معنایی داشت ؟

ضمنا ص 7 رو خوندم . من ناطــق رو لایک میکنم بشدت :D


kenji : انسان اختیار داره .
خیلی وقتا انسان میتونه قدرت مند بشه و اختیار یه انسان دیگه رو سلب کنه . جبر کنه بهش . نا عدالتی در حقش انجام بده
این جا باید رفت یقه انسان رو گرفت :-" فلسفه و منطق بهم نخورده
در عین حال در جواب این عملش در راستای ایجاد عدالت پاسخش رو دریافت میکنه تا عدل برقرار شه و کارش بی جواب نمونه


خب تو داری الان یه معادله رو بی جواب میذاری

درسته اونایی که اونکارو کردن با اختیار بوده و مجازات میشن اما من میگم در مورد اون بچه یا انسان چی ؟ چقدر میشه گفت که باید بتونه خودشو تغییر بده و اینا

بابا الان یه نفر میفته دنبال یه دختر و یه کوچولو اذیتش میکنه تا 1 ماه فکر دختره اشفتس و تمرکز نداره ...حالا شما به اون مثالی که من میگم نگاه کن و ببین اون چه اینده ای روبروشه
 

Analia

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
909
امتیاز
2,520
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
مشهد/تهران
سال فارغ التحصیلی
1392
دانشگاه
صنعتی شریف
رشته دانشگاه
مهندسی عمران
پاسخ : اختیار

به نقل از Im Myself :
این جا هویت و خود آدم که جدا نیستن یکین
هویت من خود منه
مث این میمونه بگیم من اختیار ندارم چون اون کاری رو میکنم که خودم میخام پس "خودم" مهمه نه"من"
اما خودم و من یکین جدا که نیستن
نمیدونم قانع شدین یا نه، اما خودم قانع شدم



کی گفته سرنوشت رو خدا تعیین میکنه
انسان اختیار داره ولی تنهایی هم سرنوشت رو تعیین نمیکنه خیلی چیزای دیگهم هستن مث خدا
به نظر من ما داریم سرنوشتو بد تعریف میکنیم
اصن سرنوشت یه چیز دیگس.......
این مساله به درک ما از خدا بر میگرده.خدا به عنوان قدرت مطلق نه تنها سرنوشت بلکه همه چیز در دستشه!اختیار ما از خودمونه ولی ما و خدا دو تا چیز متفاوت نیستیم! چون ما هم جزیی از خداییم!
 

galexy-A.R

کهکشـــــــان
ارسال‌ها
582
امتیاز
6,993
نام مرکز سمپاد
فرزانگان
شهر
Bushehr
سال فارغ التحصیلی
1392
رشته دانشگاه
دندانپزشکی
اینستاگرام
پاسخ : اختیار

به نقل از Kenji :
خب تو داری الان یه معادله رو بی جواب میذاری

درسته اونایی که اونکارو کردن با اختیار بوده و مجازات میشن اما من میگم در مورد اون بچه یا انسان چی ؟ چقدر میشه گفت که باید بتونه خودشو تغییر بده و اینا

بابا الان یه نفر میفته دنبال یه دختر و یه کوچولو اذیتش میکنه تا 1 ماه فکر دختره اشفتس و تمرکز نداره ...حالا شما به اون مثالی که من میگم نگاه کن و ببین اون چه اینده ای روبروشه

اون عبارت اخرو میفهمم چی میگی . راس میگی .
ظلم شده بهش . اختیارش سلب شده . داغون شده .
میتونه و صرفا میتونه خیلی تاف ! باشه و اراده کنه و جمع کنه زندگیشو
اما این ظلم بی جواب نمی مونه :-?
ضمن اینکه بخش زیادی از اینده اش مسئولش اونیه که بهش ظلم کرده :-" بخشی خودش ... که این میر بخش اعتقادی کاتش میکنم
اما بایدی نیس
این ادم میتونه . اون اراده ای که داره بعنوان انسان
اما نباید گفت باید بتونه :-? چون همچین کسی از همچین سنی اصن باید دید توان و میلش رو داره دیگه که حرکتی کنه یا نه ...

خیلی ها هم از ته ته لجن خودشونو کشیدن بیرون . نمونه هاش هم هس تو دنیا .

مثالت سخت بود :-"
 

Kenji

کاربر حرفه‌ای
ارسال‌ها
433
امتیاز
2,976
نام مرکز سمپاد
حلی
شهر
تهران-budoko
پاسخ : اختیار

به نقل از کهکشان -A.R :
اون عبارت اخرو میفهمم چی میگی . راس میگی .
ظلم شده بهش . اختیارش سلب شده . داغون شده .
میتونه و صرفا میتونه خیلی تاف ! باشه و اراده کنه و جمع کنه زندگیشو
اما این ظلم بی جواب نمی مونه :-?
ضمن اینکه بخش زیادی از اینده اش مسئولش اونیه که بهش ظلم کرده :-" بخشی خودش ... که این میر بخش اعتقادی کاتش میکنم
اما بایدی نیس
این ادم میتونه . اون اراده ای که داره بعنوان انسان
اما نباید گفت باید بتونه :-? چون همچین کسی از همچین سنی اصن باید دید توان و میلش رو داره دیگه که حرکتی کنه یا نه ...

خیلی ها هم از ته ته لجن خودشونو کشیدن بیرون . نمونه هاش هم هس تو دنیا .

مثالت سخت بود :-"


منم واسه همین این مثال رو زدم :D چون جوابی نداره و کلا هر چی بگیم در مورد اینکه باید حرکت کنه و اینا صرفا حرفهای پوچه
 

SR

کاربر فوق‌حرفه‌ای
ارسال‌ها
604
امتیاز
1,158
نام مرکز سمپاد
شهید اژه ای 1
شهر
اصفهان
سال فارغ التحصیلی
00
مدال المپیاد
درست نخوندم به جایی نرسیدم
رشته دانشگاه
مهندسی برق
پاسخ : اختیار

به نقل از کهکشان -A.R :
من فقط کلیدمیدم مجال بحث تشریحیش نیس متاسفانه
اگه عادله چرا ما مثل هم نیستیم : تو تمام زندگی امروزی ما مدام جای تساوی و برابری رو با عدالت قاطی میکنیم . این دو تا فرق دارن
برابری خیلی وقتا میتونه ناعادلانه باشه
و عدالت برتری داره بهش
یکی بد میشه یکی خوب : برمیگرده به اختیار ما بخش اعمش اگه همه خوب یا بد بودن اختیار چه معنایی داشت ؟
عدالت:فلان کار انجام شده ==>> فلان نتیجه باید بدست بیاد
برابری:همه در آغاز از منابع یکسان بهره مند باشند
غیر از اینه؟ :-/
بله هستند کسانی که به ظاهر بهترین ها رو داشتند ولی نابود شدند و بعضی دیگه هیچی نداشتند بهترین شدند...
با این حال هستند کسانی که همه چیز داشتند ازش درست استفاده کردند و بعضی دیگه هیچی نداشتند و هیچی نشدند
خوب با یه نگاه به این چهار گزاره میبینیم که هیچ ارتباط مشخصی بین نتیجه و منابع دیده نمیشه
پس احتمال داره ما یه عامل دیگه رو جا انداخته باشیم
اون انتخاب انسانه که میتونه بدون توجه به نقطه شروع نقطه پایانش رو مشخص کنه
اما این انتخاب از کجا میاد؟این خیلی مهمه چرا چون ممکنه یکی که هیچی نداشته و هیچی نشده اگه یکم وضع شروعش بهتر بود به موفقیت میرسید اما نرسید
سوال اینه ماهیت انتخاب انسان چیه؟
فکر کنم با دنبال کردنش به یه سری چیز ثابت و از پیش تعیین شده برسیم مثل اثر نقطه شروع و خانواده و اطرافیان و ملیت و ... که فکر نکنم انسان در انتخابش نقشی داشته باشه یا اگر داشته باشه باید یه چیزی یادش باشه(به نظرم بی عدالیته اگه مثلا یکی فراموشی بگیره و بعد به خاطر گناهان قبلش مجازات بشه بدون اینکه دلیلش رو بدونه و بتونه جبران کنه باید این مجازات قبل از دوره فراموشی اتفاق میفتاد وضع ما هم شبیه همینه منتها فکر کنم قبل از اینجا اونور فرصت گناه کردن نداشتیم...)
 
بالا