دیدم توی تاپیک
تجربهتون از گشت ارشاد دارید خیلی بهش میتازید، دلم سوخت گفتم بیام ازش دفاع کنم.
فرض کنید در حال قدم زدن در خیابونید که ناگهان، با این صحنه مواجه میشید که زنی، روی زمینه و مردی، که شیء دراز چرمی با سگک فلزی (به اصطلاح، کمربند) در دست داره، به طور متوالی دستش رو با سرعت چنددهمتری به سمت بالا و سپس پایین میاره، به طوری که سگک کمربند هر بار با همون سرعت به زن روی زمین برخورد میکنه، خب؛ در اینصورت واکنش شما چیه؟ به احتمال زیاد، به سرعت مداخله میکنید و جلوی تداوم برخورد کمبربند به زن رو میگیرید، چرا؟ به دو دلیل:
۱) معتقدید با برخورد کمربند به زن، زن آسیب خواهد دید،
۲) معتقدید باید جلوی آسیب رسیدن به افراد رو بگیرید.
حالا، بیاید سناریوی دیگهای رو بررسی کنیم، یک فرد مسلمان داره توی خیابون راه میره که ناگهان، با زنی مواجه میشه که پوششی کمتر از حدّ مقرّر توی اسلام داره، واکنشش چیه؟ به احتمال زیاد مداخله میکنه و جلوی تداوم پوشش اونجوری زن رو میگیره، چرا؟ به دو دلیل:
۱) معتقده با پوشش اونجوری اون زن، زن آسیب خواهد دید،
۲) معتقده باید جلوی آسیب رسیدن به افراد رو بگیره.
دیدید چی شد؟ آیا فرقی بین این دو حالت میبینید؟ خیر. در هر دو حالت فردی با دو پیشفرض اثباتنشده (که از قضا، یکیشون بین طرفین مشترکه) دست به مداخله در قضیه میزنه. تنها نکتهی جالب اینه که شما به خاطر اینکه دقیقاً همون پیشفرضهای شخص اوّل رو دارید، از اقدام اوّل دفاع میکنید و از اقدام دوّم نه.
امثال شما برای موجّه جلوه دادن موضع خودشون، دو ایراد به این داستان وارد میکنن:
۱)
ارجح بودن خواست افراد، برای مثال مدّعی میشن توی حالت اوّل زن از مداخلهی شما استقبال خواهد کرد ولی در حالت دوّم خیر، که دراینصورت من با اندکی تغییر در داستان (و وارد کردن این تبصره که در حالت اوّل، زن میخواد انقدر کتک بخوره تا بمیره) میتونم کاری کنم خودتون از طرح این ایراد پشیمون بشید.
(به راستی اگه این تغییر رو در حالت اوّل بدیم که زن خودخواسته میخواد کتک بخوره، آیا بیاعتنا رد میشید چون خواست خودشه؟ نه، باز هم جلوی کتک خوردن زن رو میگیرید و زن رو برای تغییر میلش و یا به اصطلاح خودتون "درمانش" به نهاد های مشخّصی میفرستید.)
۲)
عدم مسئولیت ما در صورتی که آسیبزننده و آسیببیننده یکسان باشن، یعنی خواهید گفت چون در حالت اوّل آسیببیننده و آسیبزننده دو شخص مجزّان ما باید دخالت کنیم ولی در حالت دوّم چون این دو در واقع یکنفرن، به ما ربطی نداره، که خب چون برخلاف ایراد اوّل با تغییر در داستان نمیشه موضع شهود شما نسبت به کلّ قضیه رو عوض کرد، این ایراد به سرعت مورد قبول شما قرار خواهد گرفت، کما اینکه دلیلی برای این نحوهی عملکرد (مداخله فقط در صورتی که آسیبزننده و آسیببیننده مجزّا باشن) ندارید.