پاسخ : اثبات یا نقیض وجود خدا
من این مطلبی که میگم از این
ویدئوست از مجموعه ویدئو های "من خدا هستم" شماره ی 48 با عنوان 'بحث فلسفی'
بحث فلسفی چیز خوبیست، به شرط اینکه به چهارچوب بحث های علمی وارد نشه (ر.ک پست قبلی)
بحث فلسفی بحثیست که در پست در های بسته باید انجام بشه، اما علم با حقایق مدارک و آزمایش و نتیجه در رابطس.
با بحث فلسفی نمیشه پی بوجود حقایق جهان برد، یک مثال معروف از بحث های فلسفی سبقت گرفتن یه اتومبیل از یک کامیون هست:
فرض کنید ماشین و کامیونی هردو در حرکت هستن و همونطور که بطور طبیعی میبینیم اتومبیل سرعتش رو افزایش میده و از ماشین جلو میزنه.
حالا همین رو با یه بحث فلسفه و منطق پی میگیریم:
ماشین ابتدا در نقطه ی A قرار داره و کامیون در نقطه ی B.
ماشین از A به B میره. مسلما در این گذر از نقطه ی اول به نقطه ی دوم که کامیون در اون بود t مقدار زمان برده بنابراین کامیونی هم که خودش متحرکه در این زمان جلوتر رفته و از نقطه ی B به نقطه ی C رسیده، پس اتومبیل به کامیون نمیرسه
دوباره اگه B رو A در نظر بگیریم و ایندفه C رو B در نظر بگیریم چون هیچوقت t مابین فاصله ی A تا B صفر نمیشه و کامیون و ماشین هردو متحرکند؛ هیچگاه اتومبیل به کامیون نمیرسه بلکه فقط به کامیون میل میکنه.
.
خب اینکه بنشینیم بگیم گربه از پدر و مادرش بوجود میاد، و اون ها هم میبایست از پدر مادر خودشون بوجود اومده باشن و این رو اونقد ادامه بدیم تا به دو واجب الگربه ی نر و ماده برسیم که از آسمون به زمین اومدن که بقیه ی گربه هارو ممکن الوجود کردن نمیتونه جوابگوی حقایق عالم باشه.
اولین مطلبی که وجود داره این است که همه موجودات حادث اند بدین معنی که همه ی موجودات از چیزی به وجود آمده اند و الان حادث شده اند تا 40 سال پیش نه من بودم نه شما بنابراین ما الان بعد از چندسال حادث شده ایم و موجودات هم همینطوری هستند و حال حادث شده اند.
دومین موردقائم به ذات بودن است. هیچکس و موجودی نمیتواند خودش به وجود آمده باشد و نمی تواند قائم به ذات باشد و خود به خودی ایجاد شده باشد و اگر ادامه دهیم به اصل علت و معلولی خواهیم رسید. برای این نمی تواند خود به خودی باشد و قائم به ذات باشد چون برای تامین نیاز هایش به چیز بالاتری نیاز پیدا میکند. اما در نهایت به جایی میرسیم که قائم به ذات باشد و وابسته به هیچ موجودی نباشد و تمام موجودات به او وابسته باشند که او علت العلل نامیده می شود.
به عبارت دیگر هر موجودی به چیزی نیاز دارد و موجود بالاتر هم به چیزی نیاز دارد که برای رسیدن به آن و برطرف کردن نیازش باید سراغ بالاتری برود.بنابراین به جایی میرسیم که علت العلل است و به هیچ چیز وابسته نیست و نیاز ندارد بلکه همه موجودات به او نیازمندند که خداوند است.
اصل واجب الوجود پذیرفتس، اینکه یه چیزی باید ثابت و بقولی قائم به ذات باشه.
اما فک میکنم خیلی عجولانس خداوند رو حالا وارد مسئله کنیم، چون خداوند شخصیت خاص و خصوصیات خاص و تعریف خاص داره.
قبلا هم گفتم، انرژی به زمان وابسته نیست، انرژی به مکان وابسته نیست، خودش زمان مکان رو ایجاد کرده، انرژی بوجود نمیاد و از بین نمیره، انرژی آخرین سطح همه چیست، قائم به ذاته خودش و هیچپاه حادث نشده، ما خودمون از جنس انرژی هستیم و همه چیز از انرژیه.
خب حالا بحث اینجاست که علت العلل ما که در واقع انرژی تاریک و سرد هست نباید موقعی که میخوایم با ولخرجی عظیم وارد مسئله کنیم فراموش کنیم، اون جای هیچ علتی اضافی رو باز نمیذاره.
یه مدل اثبات من شنیدم که شما نیاوردید اما هست، میگن که خب پس معلول ها دارای یسری ویژگی ها هستن؛ مثلا خوب بودن. چون علت نمیتونه خودش چیزی درش یهو از هیچ بوجود اومده باشه پس باید تمام خصوصیات معلول در علتش باشه، پس باید علل العلل از همه خوب تر از همه قدرتمند تر از همه هوشمند تر و ..... و چرا بدترین نباشه یا بی هوش ترین؟ چونکه بد بودن نبود خوب ببودنه و بی هوش بودن نبود هوش پس جمع نقیضین ممکن نیست. در نتیجه به شخصیت خدا میرسیم. اما مشکل این مسئله بازم بحث فلسفیه.
ما در تکامل شاهد این هستیم که اشکال پیچیده تر حیات از اشکال ساده تر و پست تر حیات طی یه مکانیسم طبیعی حاصل از انتخاب طبیعی متکامل شدن، این یه فکت علمیه که با شواهد و مدارک فسیل ها و خط تباری دی ان ای به قدرت پشتیبانی میشه. درو واقع باکتری خوب یا هوشمند نبوده اما ما هستیم و ویژگی هایی رو کسب کردیم که در موجودات پست نبودن، علت اینه که این ویژگی ها عنصری نیستن که روی وجود ما سوار شده باشن، بلکه این ویژگی ها دلایل تکاملی و چرخه ی تولید و نسبی و علت طبیعی و مادی و زیست شناختی دارن؛ بنابراین علت العلل ما بر اساس شواهد واقعی نه فقط حدث و گمان فلسفی که به تخیل میمونه میتونه کاملا غیر هوشمند بی شخصیت و .. باشه؛ در واقع میتونه همون انرژی مطلق باشه، تنها چیزی که واجب الوجود نیاز داره داشته باشه و مجبور داشته باشه بودنه؛ اینکه فقط باشه کافیه و تمام خصوصیاتش رو میشه بدست تیغ اوکام سپرد. مثل انرژی.
متاسفانه درواقعیت اینا اثباتی برای خداوند نمیتونن باشن.
دومین پاسخی که به مسئله ای که مطرح کردم داده شد این بود که علم تجربی میتواند موجودیت و علت اصلی و خود به خودی بودن یک وجود را اثبات کند.
پاسخ: بایک مثال شروع میکنم.فرض کنید دو جرم m1 و m2 تحت نیروی گرانش به یکدیگر نیرو وارد میکنند که آقای نیوتن گفت برهمکنش و نیروی جاذبه این دو با حاصل ضرب جرمشون رابطه مستقیم و با مجذور فاصله آنها رابطه عکس دارد و ثابتی به اون اضافه کرد و شد فرمول گرانش.
حالا اگر آقای نیوتن زنده بود از ایشون میپرسیدیم که آقای نیوتن این قانونی که کشف کردی گذاشتی آیا یرهمکنش بین دو جرم را توصیف میکند یا علتشون را توضیح میدهد؟؟؟
اصلا چرا دو جسم یکدیگر را جذب میکنند؟؟؟ خب ممکنه بگه بخاطر نیروی گرانش
اما پاسخ ما: باشه نیروی گرانش چگونه ایجاد می شود؟؟؟ انیشتین این فرضیه رو مطرح میکنه و میگه احتمال دارد یه سری ریسمان های نامرئی وجود داشته باشد که دو جسم را به طرف هم میکشد.
سوال ما: آقای فلان این ریسمان ها چجوری هستند؟؟؟ ممکنه بگه از گرابیتان که این هم فرضیه است.
خب گرابیتان چی؟؟؟؟
بنابراین علم تجربی هیچگاه نمیتواند در تسلسل علل به علت العلل دست پیدا کند و برسدو علوم تجربی نمیتوانند به علت ها پاسخ دهند.
مثال ساده تر: یه دومینو را در نظر بگیرید. یکی که می افتد علتش قبلیش است که آن را انداخته است حالا علم تجربی میخواد علت بگه که چرا افتاده میگه مال قبلی است حالا چرا قبلی افتاده؟؟ بعد از چند هزار سال ممکن است تازه دومینو هفتم را فهمیده باشیم حالا چقدر باید به طول بیانجامد تا به این علت العلل برسیم که هرگز نخواهیم رسید ( توسط علوم تجربی).
بنابراین این مسئله که علوم تجربی میتوانند علت یک پدیده را توضیح دهند هم نقض میشود.
کاملا این بخش غلطه.
مشکل ایشون اینه که دارند از فیزیک کلاسیک برای بحث استفاده میکنن، خب ما فیزیک کلاسیک رو برای مهندسی و دنیای طبیعی و ... استفاده میکنیم و جواب میده؛ اما بیس و اصلیت فیزیک و اون فیزیک ارتدوکس در واقع فیزیک کوانتومه نه فیزیک کلاسیک که در مدرسه میخونیم.
دقیقا در فیزیک کوانتوم به تمام این سوالات تا آخرین سطح ماده یعنی انرزی پاسخ داده میشه.
پیشنهاد میدم برید به TED.com و ویدئوی making sense of string theory و is our universe the only universe? رو از پروفسور Briane Green رو ببین و بعد هم مستند Stephen Hawking's Universe : The Story of Everything گیر بیارید و ببینید.
ایشون یا خودشون از علم چیزی نمیدونستن یا از ندونستن شما در قانع کردنتون استفاده کردن.
فیزیک کوانتوم کاملا چرایی هارو توجیه میکنه و علت هارو توضیح میده، همچنین شما اگه زیست شناسی بخونید دقیقا فقط قوانین رو میخونید اما دقیقا زیست شناسی فرگشتی به چرایی میپردازه نه چگونگی.
مسئله سوم: اگر قرار باشد خدا های دیگری وجود داشته باشند قطعا همه خدا ها در امر آفرینش دخالت خواهند داشت و قطعا هم در آفرینش مشکلاتی بوجود می آید که لازم به توضیح اضافه نیست و کاملا بدیهی است.
فرض مسئله که غیر قابل پذیرشه و هم نتیجه باطله.
بنابراین تنها خدای موجود و علت العلل اصلی هستی خدای احد و واحد است و هیچ خدایی جز او نیست.
پایان.
![Big Grin ;D ;D](/forum/styles/yahmas/smiles/big_grin.gif)
:د