• اگر سمپادی هستی همین الان عضو شو :
    ثبت نام عضویت

اختیار

پاسخ : اختیار

به نقل از raha.pg :
میبخشید چند روز نبودم ک ج بدم......
عملکرد انسان همیشه ب طرز فکرش وابسطه است اما در صورتی ک اتفاق خاصی پیش اومد، دیگه مهم نیست سرنوشت، انسان رو ب کدام سو حرکت بده.....
خب مشکل ما هم با همین اتفاقات خاصه. خیلی وقتها این اتفاقات خاص می افته و خیلی وقتها هم نه.
همین که تا اینجا را قبول کردید در واقع قبول کردید که:
جسم تحت تسلط فکر نیست کاملا
سرنوشت تحت تسلط فکر نیست کاملا
یک مطلب دیگه خدمت شما عرض کنم:
1- در دعای شریف کمیل یک عبارتی هست: لایملک الا الدعا. انسان مالک هیچ چیز نیست جز دعا
2- الدعا یرد القضاء. قضا حکم حتمی پروردگار است. چیزی که می تواند قضای حتمی پروردگار عالم را برگرداند دعا است
یعنی در این اتفاقات خاص هم یک راه گریز هست. البته یک راه گریز دیگر هم هست که به آن خیلی سفارش شده و آن هم صدقه است
هرچه پیش بریم در این بحث به این کلام شریف میرسیم که: لاجبر و لاتفویض بل امر بین الامرین
اگر قبول کنیم که اهل بیت علیهم السلام طبق آیه 3و4 نجم از روی هوا و هوس حرف نمی زنند بلکه آنچه میگویند از وحی است کار درست میشه
 
پاسخ : اختیار

راستش همه ی 6 صفحه رو نخوندم
در مورد خدا که همه ی آینده رو میدونه مثل معلمی میمونه که میدونه شاگردش میفته.حالا اون شاگرد اختیار درس بخونه با نه ولی معلم با شناختش میدونه که نمیخونه.
در ضمن ما انسان ها هنوز نمیدونیم مغزمون چطور کار میکنه و تمام این مسئله به مغز برمیگرده.اما من فکر میکنم که در این دنیا قوانین فیزیک حاکمه و همه چیز رو میشه با اون توجیح کرد(البته اگر معجزه ای نباشه و خدا دستکاری نکنه :D) البته بگم ها شاید قوانینی که ما داریم درست نباشن و نشه همه چیزو توجیح کرد.پس مثلا این که از مغز ما یه جریان الکتریکی میاد که دست ما رو تکون بده با قوانین فیزیک قابل پیش بینیه.
 
پاسخ : اختیار

ادم اختیارداره و خودش تصمیم میگیره .. ولی خدا باتوجه به عالم بودنش میدونه چه تصمیمی میگیره

بچه ها اینو شنیدید که ادما قبل از به دنیا اومدن خودشون زندگی شون رو انتخاب میکنن ؟؟؟شنیدم اون موقع هم به همین اندازه ای که الان عقل داریم داشتیم...
ولی یه جوریه.. تو کتم نمیره :-s :-sنمیشه که اخه
 
پاسخ : اختیار

به نقل از کیوان.م :
میشه بیشتر توضیح بدی.
ببین خدا قرانو به قول خودش شب قدر افریده و شب قدر هم اولین شب افرینشه یعنی هرچی نوشته شده تو قران واسه خیلی قبل ها بوده
و ماجراهای توی قران هم واشه قبل ها
یعنی مثلا اگه نمرود هرکاری میکرد نمیتونست توبه کنه چون تو قران بوده
 
پاسخ : اختیار

به نظر من جبر.
البته این جبر هم برای خودش درجه بندی داره.
ولی 99/9%اعمالمن رو از سر جبر انجام میدیم.
 
پاسخ : اختیار

به نظر من اختیار!
تمام کار ـایی که آدم تو زندگیش انجام میده از کار ـای قبلیش نشئت میگیره! مثلن من خودم اگه سال سوم دبستان که فراخوان داده بودن برای المپیاد ؛ اگه اهمیت نمیدادم و شرکت نمیکردم ؛ هیچوقت با واله آشنا نمیشدم و بعد ـم سمپادی نمیشدم!
حتی مرگ آدم هم دست خودشه!
فرض کنید یکی میره بیرون ؛ میره تو خیابون فولان تصادف میکنه و میمیره ؛ ایشون خودش انتخاب کرده که از خیابون فولان بره! اگه از خیابون بهمان میرفت اینجوری نمیشد!
اومدن انسان به دنیا رُ هم میشه با همون نظریه قرارداد و اینا که خداوند قراردادی جلوی هر کس میذاره و زندگیشُ بهش نشون میده توجیه کرد!
سعی کردم مثال ـام و اینا واضح باشه اگه نبود بگید ویرایش کنم و واضح ـترش کنم :D
 
پاسخ : اختیار

به نقل از This is me :
ادم اختیارداره و خودش تصمیم میگیره .. ولی خدا باتوجه به عالم بودنش میدونه چه تصمیمی میگیره

بچه ها اینو شنیدید که ادما قبل از به دنیا اومدن خودشون زندگی شون رو انتخاب میکنن ؟؟؟شنیدم اون موقع هم به همین اندازه ای که الان عقل داریم داشتیم...
ولی یه جوریه.. تو کتم نمیره :-s :-sنمیشه که اخه
من شنیدم می گن ما اون موقه ذره های ریز بودیم و خدا از همه ی ذره ها می پرسه که می خواین برین تو دنیا یا نه!؟
هر کسی(ذره ای)که می گفته اره می اومده تو دنیا تا امتحان بشه!
یکم باورش سخته که قبلا از من پرسده باشن می ای تو این دنیا و من جواب داده باشم اره! 8->
 
پاسخ : اختیار

به نظر من همه چيز جبره كاملا
اختيار و تصميم گيري ها و تفكر ظاهري اي ك من نوعي الان دارم از شخصيت من نشأت ميگيره. و شخصيت منُ محيطي كه توش بودم و صفاتي كه از پدر و مادر به ارث بردم شكل داده. يعني چگونگي شخصيت و رفتارم و محيطهاي ثانويه اي ك توشون قرار ميگيرم به طور سلسله وار برميگرده به محيط اوليه ي زندگيم و صفات ذاتيم. كه هيچكدوم از اين دوتا رو من انتخاب نكردم. وقتي پايه و اساس جبر باشه، بقيه ي مراحل زندگي و تصميماتي هم كه روي همون پايه و اساس شكل ميگيرن جبر به طور غيرمستقيم توشون وجود داره

به نظرم غيرمنطقيه ك همه ي ما قبل از به دنيا اومدن، اين رو انتخاب كرده باشيم
يه آدم جنگ زده يا قحطي زده و ... اگه زندگيش رو ميديد هيچوقت انتخابش نميكرد
 
پاسخ : اختیار

خدا میدونه که تو اگه اینکارو کنی چی میشه و اگه نگنی چی
اگه قرار بود همه چی از قبل مشخص باشه ما واسه چی زندگی میکنیم و اراده داریم؟
 
پاسخ : اختیار

بحث بیچیده ای نیست.خدا میدونه که شما با اختیار خودت چه کاری خواهی کرد...مثلا ما میدونیم الان یه مربی یه بازیکناشو میکشه بیرون,و اون این کار رو انجام میده,ما که مربی رو مجبور نکردیم این کار رو بکنه...برا خدا هم همینه فقط علم خدا بیشتره...
فکر کنین درست میشه
 
پاسخ : اختیار

اشکال از این است که علم خدا را با علم خودمون مقایسه می کنیم خدا مثل یک کارشناس نیست که همین جور نگاه بکنه و بگه این جوری میشه خدا می دونه که اول چی میا تو ذهنمون بعدش چی و بعد . و در مقابل هم می دونه که ما به هر کدوم از سوال ها و پیشنهاد هایی که میاد توی ذهنمون چه پاسخی میدیم در نتیجه آخر کار رو هم می دونه در ضمن فرض کنید که یک مدار جلوی شما آمادس تا شما کلیدو نزنید روشن می شه ؟
 
پاسخ : اختیار

به نظر من اصلا بحث سر این چیزا نیست بلکه اول باید ببینیم اختیار با دلیل عمل میکنه یا بی دلیل. یعنی درسته که من میتونم بپرم تو چاه ولی حتما باید دلیلی برای اینکار داشته باشم یا میتونم بدون دلیل انجامش بدم.
به نظر من هر کاری که ما میکنیم یه دلیلی داره هرچند که فهمش واسه ما مشکل باشه.
اگه اختیار بدون دلیل عمل کنه میشه احتمال؛ یعنی هر لحظه ممکنه ما هر کاریو انجام بدیم یا حتی الکی بمیریم.
منطق من اینو میگه که اختیار تابعه دلیله یعنی اگه من هیچ دلیلی برای پریدن توی چاه نداشته باشم هیچ وقت نمیپرم توی چاه (مگر اینکه مغزم عیب داشته باشه که در این حالتم مغز من با اینکه دلیلی وجود نداره فک میکنه وجود داره) ولی نکته اینجاست که چون ما مغز خیلی پیچیده و حساسی داریم پس هر دلیل خیلی ریزی هم میتونه روی تصمیم ما تاثیر بذاره یعنی میتونه بینهایت عامل موثر داشته باشه.
حالا جبر چیه؟ چیزی که ۱۰۰٪ تابع عوامل محیطی و فیزیکی باشه.
خب پس نتیجه میگیریم که اختیار هم نوعی جبره و نتیجش معلومه ولی چون عوامل موثر درش خیلی خیلی زیاده نتیجش تقریبا غیر قابل پیش بینیه و میتونه با کوچکترین تغییری عوض بشه.
حالا ما اسم یه چنین جبر فوق پیچیده و حساسو میزاریم اختیار :D

به نقل از AnaH!T :
به نظر من همه چيز جبره كاملا
اختيار و تصميم گيري ها و تفكر ظاهري اي ك من نوعي الان دارم از شخصيت من نشأت ميگيره. و شخصيت منُ محيطي كه توش بودم و صفاتي كه از پدر و مادر به ارث بردم شكل داده. يعني چگونگي شخصيت و رفتارم و محيطهاي ثانويه اي ك توشون قرار ميگيرم به طور سلسله وار برميگرده به محيط اوليه ي زندگيم و صفات ذاتيم. كه هيچكدوم از اين دوتا رو من انتخاب نكردم. وقتي پايه و اساس جبر باشه، بقيه ي مراحل زندگي و تصميماتي هم كه روي همون پايه و اساس شكل ميگيرن جبر به طور غيرمستقيم توشون وجود داره

به نظرم غيرمنطقيه ك همه ي ما قبل از به دنيا اومدن، اين رو انتخاب كرده باشيم
يه آدم جنگ زده يا قحطي زده و ... اگه زندگيش رو ميديد هيچوقت انتخابش نميكرد
نه اینجور که شما میگین به نظر من بهتره اینجوری بهش جواب بدیم:

اول باید ببینیم اختیار با دلیل عمل میکنه یا بی دلیل. یعنی درسته که من میتونم بپرم تو چاه ولی حتما باید دلیلی برای اینکار داشته باشم یا میتونم بدون دلیل انجامش بدم.
به نظر من هر کاری که ما میکنیم یه دلیلی داره هرچند که فهمش واسه ما مشکل باشه.
اگه اختیار بدون دلیل عمل کنه میشه احتمال؛ یعنی هر لحظه ممکنه ما هر کاریو انجام بدیم یا حتی الکی بمیریم.
منطق من اینو میگه که اختیار تابعه دلیله یعنی اگه من هیچ دلیلی برای پریدن توی چاه نداشته باشم هیچ وقت نمیپرم توی چاه (مگر اینکه مغزم عیب داشته باشه که در این حالتم مغز من با اینکه دلیلی وجود نداره فک میکنه وجود داره) ولی نکته اینجاست که چون ما مغز خیلی پیچیده و حساسی داریم پس هر دلیل خیلی ریزی هم میتونه روی تصمیم ما تاثیر بذاره یعنی میتونه بینهایت عامل موثر داشته باشه.
حالا جبر چیه؟ چیزی که ۱۰۰٪ تابع عوامل محیطی و فیزیکی باشه.
خب پس نتیجه میگیریم که اختیار هم نوعی جبره و نتیجش معلومه ولی چون عوامل موثر درش خیلی خیلی زیاده نتیجش تقریبا غیر قابل پیش بینیه و میتونه با کوچکترین تغییری عوض بشه.
حالا ما اسم یه چنین جبر فوق پیچیده و حساسو میزاریم اختیار :D

×رادیکال : متوالی ادغام شد!
 
پاسخ : اختیار

اما تعریفی که فک میکنم خیلی ها از اختیار دارن، توانایی تصمیم گیریه
ذرحالی که واقعا توانایی انتخابی نیست اگه همه عوامل موثر از قبل تعیین شده باشن
مگر این که تعریفش عوض شه تو ذهنمون و بشه نوعی جبر غیر قابل پیش بینی برای انسان!
اما من با این مسئله که جبر زندگیمون رو گرفته مشکل دارم! سخته پذیرفتنش!
 
پاسخ : اختیار

ما انرژي رو توانايي انجام كار تعريف ميكنيم در صورتي كه انرژي پتانسيل(از هر حالت كه ميخواد باشه) هيچ وقت نميتونه كار انجام بده و بر عكس انرژي جنبشي هميشه كار انجام ميده (پتانسيل محكوم به انجام ندادن كاره و جنبشي محكوم به انجام دادنش) ولي ما در حالت كلي بهش ميگيم توانايي.
اختيارم همينه؛ بعضي از تصميم ها محكوم به گرفته نشدنن و بعضيا محكوم به گرفته شدن و ما در حالت كلي به اون توانايي تصميم گرفتن ميگيم.
درضمن اينكه شما به جبر فوق پيچيده اعتقاد داشته باشي تقريباً ١٠٠٪ معادل اعتقاد به اختياره چون هر چيزي ميتونه تصميمو عوض كنه و در هر صورت يك تصميم گرفته ميشه و يكي ديگه نه.
يعني برخلاف باور عادي نسبت به جبر اينكه باباي من منو تشويق كنه در مدال گرفتن من تو المپياد تأثير داره.
 
پاسخ : اختیار

به نقل از دوبعدی :
ببین خدا قرانو به قول خودش شب قدر افریده و شب قدر هم اولین شب افرینشه یعنی هرچی نوشته شده تو قران واسه خیلی قبل ها بوده
و ماجراهای توی قران هم واشه قبل ها
یعنی مثلا اگه نمرود هرکاری میکرد نمیتونست توبه کنه چون تو قران بوده
خداوند قرآن رو در شب قدر نازل کرده (نه آفریده)
از کجا می فرمایید شب قدر اولین شب آفرینشه؟ دلیلی دارید؟
بفرض هم اینطور باشه، پس چرا فعل ماضی در قرآن وجود داره؟ آیا دلیلی برای این نیست که قبل از قرآن هم زمان بوده و اتفاقاتی افتاده؟
مگر خداوند صادق نیست؟ وقتی قصص گذشته حرف میزند، یعنی چی؟
 
پاسخ : اختیار

خدا حتي اگه محدود به زمان هم باشه و از آينده خبر نداشته باشه به خاطر اينكه از تمام جهان آگاهي داره ميتونه با دقت ١٠٠٪ اونو تا آخرين لحظش پيش بيني كنه و در موردش حرف بزنه (قرآن)
 
پاسخ : اختیار

به نقل از AnaH!T :
اما تعریفی که فک میکنم خیلی ها از اختیار دارن، توانایی تصمیم گیریه
ذرحالی که واقعا توانایی انتخابی نیست اگه همه عوامل موثر از قبل تعیین شده باشن
مگر این که تعریفش عوض شه تو ذهنمون و بشه نوعی جبر غیر قابل پیش بینی برای انسان!
اما من با این مسئله که جبر زندگیمون رو گرفته مشکل دارم! سخته پذیرفتنش!
توی انجمن اعتقادی هم خیلیا این رو میگن
من نمیفهمم اگر خدایی که شناختش در محدوده ی فکر ما نیست بدونه در آینده زمانی که برای خدا به حساب هم نمیاد برای ما چه اتفاقی میفته این کجاش جبره
اگر خدا رو نمیتونیم درک کنیم بحث چیز دیگشت
چرا محدودیت انسان رو دلیل بر تحمیل جبر از سوی خدا میبینید؟
 
  • لایک
امتیازات: hich
پاسخ : اختیار

به نقل از ناطق :
توی انجمن اعتقادی هم خیلیا این رو میگن
من نمیفهمم اگر خدایی که شناختش در محدوده ی فکر ما نیست بدونه در آینده زمانی که برای خدا به حساب هم نمیاد برای ما چه اتفاقی میفته این کجاش جبره
اگر خدا رو نمیتونیم درک کنیم بحث چیز دیگشت
چرا محدودیت انسان رو دلیل بر تحمیل جبر از سوی خدا میبینید؟
ببینید این چیزی که شما میگین فرق داره با اون چیزی ک من گفتم
حرف شما رو قبول دارم. علم خدا درباره‌ی زمانی که برای ما آینده محسوب میشه به هیچ وجه جبر نیست
من گفتم که عواملی که تو به‌اصطلاح تصمیم‌گیری ما تاثیر میذارن انتخاب خودمون نبودن
به نقل از AnaH!T :
اختيار و تصميم گيري ها و تفكر ظاهري اي ك من نوعي الان دارم از شخصيت من نشأت ميگيره. و شخصيت منُ محيطي كه توش بودم و صفاتي كه از پدر و مادر به ارث بردم شكل داده. يعني چگونگي شخصيت و رفتارم و محيطهاي ثانويه اي ك توشون قرار ميگيرم به طور سلسله وار برميگرده به محيط اوليه ي زندگيم و صفات ذاتيم. كه هيچكدوم از اين دوتا رو من انتخاب نكردم. وقتي پايه و اساس جبر باشه، بقيه ي مراحل زندگي و تصميماتي هم كه روي همون پايه و اساس شكل ميگيرن جبر به طور غيرمستقيم توشون وجود داره
 
  • لایک
امتیازات: SR
پاسخ : اختیار

به نقل از AnaH!T :
ببینید این چیزی که شما میگین فرق داره با اون چیزی ک من گفتم
حرف شما رو قبول دارم. علم خدا درباره‌ی زمانی که برای ما آینده محسوب میشه به هیچ وجه جبر نیست
من گفتم که عواملی که تو به‌اصطلاح تصمیم‌گیری ما تاثیر میذارن انتخاب خودمون نبودن
لطف کنید بفرمایید چه عواملی
اگرم زحمتی نیست سند بیراید واسه حرفتون(از قرآن یا سنت)
 
پاسخ : اختیار

عوامل رو توی اون پست از خودم ک نقل قولش کردم گفتم
+ اینجا انجمن اعتقادی نیست
ضمنا تا جایی ک من میدونم دین میگه انسان مختاره. نمیشه که حرف دین رو با حرف دین ثابت کرد
 
  • لایک
امتیازات: SR
Back
بالا